Koululaisosaaja

Koululaisosaajana hallitset tietokoneen peruskäytön, yleisimpien työvalineohjelmien hyödyntämisen ja osaat hakea tietokoneella tietoa erilaisista lähteistä.

Ensimmäisellä ja toisella luokalla opit hiiren käytön, ohjelmien käynnistämisen ja sulkemisen, näppäimistön peruskäytön ja pienten lauseiden kenties tarinoidenkin tuottamisen tekstinkäsittelyllä.

Kolmannella ja neljännellä luokalla opit tallentamaan tietoja kovalevylle ja levykkeelle sekä avaamaan tiedostoja ja ohjelmia ohjelmaikonien ja tiedostonhallinnan kautta. Opit tarvittaessa käyttämään viruksentorjuntaohjelmaa. Lisäksi tutustut Windows-ohjelmiin ja harjoittelet käyttämän CD-ROM -ohjelmia ja internetiä tietolähteenä.

Viidennellä ja kuudennella luokalla syvennät tietokoneen käyttötaitoja. Opit hyödyntämään eri ohjelmia eri oppiaineissa monipuolisemmin. Kuudennella luokalla olet saavuttanut lopulliset koululaisosaajan taidot, jotka osoitat näyttökokeella.

Harjoitus 1
Tietokoneen käynnistäminen ja koneelle kirjautuminen

Tämän harjoituksen avulla opit tietokoneen käynnistämisen ja koneelle kirjautumisen.

1. Käynnistä tietokone pääkytkimestä

2. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi näytölle aukeavaan ikkunaan (nämä saat opettajaltasi jos sinulla ei ole niitä) Käyttäjätunnus näkyy kirjaimina, mutta salasana joko tähtinä tai palloina riippuen käyttöjärjestelmästä.

Harjoitus 2
Ohjelman avaaminen

Tämän harjoituksen avulla opit avaaman ohjelman.

Avaa tekstinkäsittelyohjelma: Valitse Käynnistä – Ohjelmat – Microsoft Word

tai

Kaksoisklikkaa työpöydällä olevaa käynnistyskuvaketta

tai

1. Avaa työpöydällä oleva ohjelmakansio kaksoisklikkaamalla

2. Käynnistä avautuvasta ikkunasta ohjelma kaksoisklikkaamalla

Harjoitus 3
Kirjautuminen koneelta pois

Tämän harjoituksen avulla opit kirjautumaan koneelta pois. Kuvat poikkeavat jonkin verran eri Windows käyttöjärjestelmissä, mutta periaate on kaikissa sama.

1. Valitse Käynnistä – Kirjaudu ulos

2. Klikkaa Kirjaudu ulos. Kaikki auki olevat ohjelmat sulkeutuvat (tärkeät tiedostot täytyy muistaa tallentaa ennen uloskirjautumista) ja koneelle voi kirjautua joko samoilla tai toisilla tunnuksilla takaisin sisään.

Harjoitus 4
Tietokoneen sulkeminen

Tämän harjoituksen avulla opit sulkemaan tietokoneen oikein.

1. Sulje ohjelmat (tarvittaessa tallenna työsi)

Klikkaa ohjelman vasemmassa yläkulmassa olevaa ristiä

2. Valitse Käynnistä – Sammuta

3. Tarkista, että seuraavassa ikkunassa on valittuna vaihtoehto Sammuta